Organizațiile (și cele japoneze, desigur) trăiesc din profit. Intr-unul dintre manualele de Lean există o definiție a performanței conform căreia o organizație trebuie evaluată in funcție de disponibilitatea resurselor pentru a se reinventa. Cool, nu?
Ei bine, profitul este una dintre cele mai importante dintre aceste resurse!
Îi descopăr în aceste zile pe japonezi ca fiind un popor modest și chibzuit. Se comportă exact ca și cum rolul lor este să (te) servească.
Modestia și chibzuința japoneza însă nu sunt în conflict cu profitul, ci dimpotrivă: scopul Toyota este să facă cel mai mare profit posibil, în mod SUSTRNABIL.
Nu voi aborda acum tema sustenabilității, ci mă voi duce către modul în care ne-a fost explicat profitul.
Preț = cost + profit este o ecuație pe care cu toții o știm. O știu și japonezii. Doar că o spun altfel: Profit = preț — cost.
Care este diferența?
Chiar dacă, matermatic, nu este nici o diferență, abordarea japoneză are în vedere faptul că, în final, prețul îl stabilește piața. Așadar, prețul este un element în afara controlului lor.
Ce rămâne, în concluzie, în contolul lor pentru a influența direct profitul? Costul! Iată de ce acesta este cel mai bun loc în care trebuie să acționeze.
Managerul japonez din Toyota se va bate cu toate puterile lui înainte de a genera un cost (prin manager a se înțelege pozițiile începând încă de la nivelul de șef de echipă din fabrică). Ei spun așa:
"Nu folosiți bani pentru îmbunătățiri, pentru că inteligența o avem deja!"
Am fost deja în două fabrici japoneze. Este incredibil (când citeam în cărțile bune că este așa, nu-mi venea să cred!!!). Numărul de îmbunătățiri aduse în procese este foarte mare și foarte ieftin, ține de utilizarea gândirii, nu a capitalului! Și da, crează o diferență.
Și în timp ce pe mulți manageri europeni i-am văzut preocupoați să implementeze softuri care să-i ajute să conducă afacerea cu cât mai puțin efort, de la distanță cât mai mare, pe managerii japonezi i-am găsit cu mânecile suflecate în fabrică, în GEMBA, educându-și oamenii cu pasiune să gândească în termeni de eficiență și creând valoare pentru client, alături de ei.
Asta crează cu adevărat o diferență!
Pe curând!
Ai încercat Biblioteca digitală interactivă Lean | Gemba Partners? Găsești acolo materiale în limba română despre gândirea, metodologia și instrumentele Lean pentru îmbunătățire continuă. Ai 7 zile acces gratuit!
Comentários