3 lucrui importante despre modul japonez de a face business

Updated: Oct 12, 2017

Prima lecție oficială în călătoria de studiu în Japonia a fost, firește, una legată de modul japonez de a face business.


Și nu a fost vorba aici doar despre eticheta japoneză, despre modul în care trebuie să te înclini când oferi cartea de vizită, despre faptul că atunci când primești o carte de vizită trebuie să citești de pe ea și să îți exprimi entuziasmul cu sunete de tipul mmmm …. mmmm sau despre faptul că într-un grup de japonezi primul vorbește întotdeuna cel mai senior, apoi ceilalți, în ordine descrescătoare a seniorității …

A fost mult mai mult … o introducere în aspecte culturale și filozofice importante care determină modul lor de a face business.

Dintre acestea, am ales să-ți povestesc despre 3 care mi s-au părut cele mai importante. Iată:

  1. Armonia (和 — "WA" — pronunțat "uaa") este elementul central în jurul căruia japonezii construiesc viața și afacerile și îi atribuie aceeași valoare ca și adevărului! Armonia trebuie menținută cu orice preț în mediul japonez, chiar dacă asta înseamnă să folosești uneori expresii vagi care ocolesc elemntul ce ar putea strica această armonie. Dincolo de asta însă, rufele se spală, întotdeauna, în familie (și în echipă).

  2. Japonezii gândesc întotdeauna pe termen lung. Iar din acest mod de gândire reies o sumedenie de aspecte importante care îi caracterizează. Japonezii vor să înțeleagă esența și sunt greu de atras cu aspecte de suprafață; pentru un japonez, faptul că o instalație de producție sau o mașină dintr-o secție este nouă (și strălucitoare), este un aspect mult mai puțin important decât modul în care această mașină trebuie întreținută pentru a funcționa 100% din timp, fără eroare, în următorii 10 ani, 20 de ani sau chiar 30 de ani. Cu toții știm că luciul unei mașini nu durează nici cât jumătate din primul interval menționat …De asemenea, japonezii nu aleargă să-și schimbe serviciul … de cele mai multe ori ies la pensie de la primul loc de muncă. E bine sau rău … asta este subiectiv însă, din punctul lor de vedere, este o pierdere să înveți ceva și apoi să dai la o parte și să reiei în alt loc … și tot așa. Iar avansul în carieră se face doar pe baza modului în care ești capabil să pui în practică experiențele acumulate. Firmele japoneze angajează o singură dată pe an o parte importantă dintr-o promoție (să zicem 800 de oameni în aprilie). Fiecare dintre aceștia 800 știe că are de concurat cu 799 pentru ascensiunea sa profesională și este provocarea lui majoră să dovedească că este capabil și să obțină, pe merit, un loc cât mai sus în ierarhie. Mai mult, companiile oferă un sistem complementar de bonus pentru pensie pe care îl iei atunci când ai încheiat cariera și care, dacă îți schimbi locul de muncă, este practic resetat.

  3. Binele comun este mai presus decât binele individual. Iar asta este regula atât in societate cât și in afaceri. In societate, asta se manifesta prin grija fata de celălalt și față de bunul comun, de aici și dorința și disponibilitatea oricărui japonez de a ajuta pe oricine este in nevoie și, de asemenea, disciplina lor comportamentală. In business, asta se manifesta prin echipă, unde e împart responsabilitatea și meritele deopotrivă. Iar dacă cineva dintr-o echipa greșește, nimeni din afara echipei nu va ști cine este cel care a greșit, deoarece toți membrii echipei își vor pleca capetele, asumându-și pe deplin responsabilitatea și cerând iertare.

Acestea fiind spuse, te las pe tine să reflectezi asupra implicațiilor profunde în business ale acestor 3 aspecte, iar eu închei materialul deoarece ne apropiem cu viteză (aproximativ 250 km/h cu renumitul Bullet Train) de stația Nagoya, de unde vom merge către Toyota Gifu Training Center, destinația noastră pentru următoarele 4 zile.

Up for adventure! Pe curând!

Vrei să știi mai mult? Întrebă-ne și-ți vom răspunde rapid!

© 2018 Gemba Partners

Contact: +40 721 399 880