Soluții pentru criza forței de muncă în logistică


Da, există soluții pentru criza forței de muncă pe care o resimt aproape toate organizațiile de la noi din țară, în momentul de față. Pentru a ajunge la aceste soluții, ca în orice domeniu, este nevoie să identificăm, în mod real, problemele actuale și să analizăm cauzele acestor probleme. De aici, vom construi soluțiile bazate pe o metodologie care nu are limită de aplicare - Lean management.


Prin ce se caracterizează criza forței de muncă în logistică


În mod tradițional, firmele își asigurau singure serviciile de logistică prin intermediul propriului departament specializat însă, pe măsură ce forța de muncă a început să scadă (cantitativ și calitativ), organizațiile au început să externalizeze acest serviciu către firme de logistică. Au externalizat de multe ori însă și serviciul și problema: lipsa acută de personal.



Fie că vorbim de departamente de logistică ale organizațiilor din industrie, FMCG și altele, fie că vorbim de furnizori specializați de soluții de logistică, problema lipsei de personal se manifestă acut. Rata de fluctuație a personalului cu nivel scăzut de calificare ajunge uneori și în jurul valorii de 30% pe an, plus un necesar de personal neacoperit aproape permanent.


„Nu avem oameni, nu avem utilaje, nu avem spațiu de depozitare suficient”este refrenul zilei. Dacă analizăm pe verticală personalul dintr-o firmă de logistică, avem:

a) Operatori manipulanți

b) Operatori calificați pentru operarea utilajelor

c) Management de prima linie


Criza forței de muncă se manifestă, în special, în prima și în a doua categorie. Aceștia sunt oameni care vin la muncă însă nu mai înțeleg de ce. Sunt slab gestionați, primesc taskuri contradictorii, sunt chinuiți (frig, ergonomie deficitară, muncă ineficientă). Toate acestea duc la o anumită frustrare, amplificată și de salariile mici care rezultă din randamentul scăzut pe care îl au aceste departamente. Este un cerc vicios.


Lipsa utilajelor și a spațiului de depozitare este “firească” în aceste condiții în care randamentul este scăzut, iar valoarea investițiilor nu s-ar justifica.


Ce vedem noi!

La firul ierbii, problema arată cam așa:

- oameni care se plimbă din stânga în dreapta fără să aducă vreun beneficiu

- utilaje folosite ineficient și nu pentru scopurile lor reale

- rafturi goale

- rafturi prea pline cu „marfă uitată”


Cum putem rezolva?

Pentru orice problemă există o rezolvare, doar că mentalitatea cu care o rezolvi trebuie să fie diferită de mentalitatea care a creat-o.


Oricât de simplist și clișeic poate suna această afirmație, plecând de la o metodologie corectă se pot crea soluții. Iar noi vorbim în special despre metodologia Lean, care își are rădăcinile în Toyota Production System - un sistem de management eficient și profitabil care a propulsat și a menținut Toyota pe podiumul mondial al producției de automobile și care, în esență, nu are limite de aplicare.


Cum se traduce asta în practica de logistică și depozitare din România?


Iată câteva aspecte cheie:

  1. Eficientizarea spațiului de depozitare (fără rafturi goale, fără marfă nemișcată de luni de zile) prin instaurarea disciplinei, a clarității și a standardelor de lucru –(aplicarea metodologiei celor 5 S– sortare, organizare, strălucire, standardizare, menținere)

  2. Conceperea unui layout de depozitare funcțional și eficient prin sortarea mărfii după familii, dimensiuni, clienți sau flux de valoare (value stream) și așezarea în funcție de viteza de rotație; organizare celulară

  3. Stabilirea unor indicatori de performanță aliniați cu obiectivele departamentului și ale organizației

  4. Toate cele de mai sus vor ajuta la standardizarea muncii

  5. Lideri operaționali educați metodologic și managerial/leadership care să asigure dezvoltarea și îmbunătățire continuă a activității


Beneficiile soluțiilor propuse de noi și cum rezolvă problemele expuse mai sus

  1. Un control managerial eficient al activității. Utilizarea unor indicatori de performanță pe parcursul zilei te ajută să eviți surprizele de la final

  2. Dacă ai un control eficient și indicatori de performanță clari, poți lua mult mai ușor decizii corecte și benefice

  3. Eficientizarea spațiului de depozitare și folosirea corespunzătoare a utilajelor deja existente îți pot aduce cu peste 30% mai mult randament - rezultă o scădere a nevoii de personal și de utilaje cu același procent

  4. Claritate și calitate în muncă - angajații au un spațiu confortabil de lucru care le susține efortul - retenția crește, scade rata de absenteism

  5. Inserția rapidă a noilor angajați datorată clarității proceselor interne, managementului vizual eficace și a unui proces de pregătire standardizat

  6. Dacă randamentul forței de muncă și al utilajelor crește, se poate stabili și o creștere a remunerației sub formă de bonusuri de performanță, pentru a te asigura că oferta concurenței nu mai este la fel de atrăgătoare.



Toate acestea sunt lucruri reale ce se pot aplica prin urmarea cu disciplină a metodologiei. Iar astfel de rezultate se pot obține (cu metode specifice) și în alte departamente ale unei organizații.


Vrei să știi cum s-ar aplica concret în afacerea ta? Contactează-ne și îți vom oferi mai multe informații și detalii cu privire la soluții personalizate pentru situația ta.

354 views

Vrei să știi mai mult? Întrebă-ne și-ți vom răspunde rapid!

© 2018 Gemba Partners

Contact: +40 721 399 880